NYA JULEVANGELIET

Levererar julevangeliet lite i förväg.
Ikväll var jag på en julkonsert där bland annat Per Fritzell från galenskaparna var med. Det var massa bra musik, men även lite mindre seriösa inslag från Fritzell. Bland annat läste han nya julevangeliet som galenskaparna gör. Jag må vara lite efter, men jag hade nog aldrig hört det innan och tyckte att det var väldigt roligt... och samtidigt sjukt tänkvärt.
Det speglar otroligt bra hur förvrängt julens budskap har blivit. Barn som växer upp i vårt samhälle idag vet väl knappt att julen handlar om Jesus, och jag tycker att det är tragiskt. Det har blivit en helt sjuk konsumtion och matrealism och väldigt stor del av julen kretsar kring detta. Den stora glädjen i att få massa prylar, besvikelsen över att inte få det man ville ha, och även ångesten och stressen som infinner sig då man inte vet vad man ska köpa till folk mitt i all konsumtionshets.
Den siffra jag har lyckats få fram är att vi konsumerar för 61 miljarder kring jul.   s e x t i o e n   m i l j a r d e r
Ja man vet knappt vad man ska säga.. något har ju gått snett. Det är en sak som är säker.


Kolla från 02.00. Där börjar han med julevangeliet.



"Och istället för den nye Frälsaren fick jordens alla TV-tittare se en brun dryck, en grön tvål, en röd sportbil och en svart rakhyvel med fyra blad istället för tre.
Och de prisade vad de såg och de gömde det i sina hjärtan och sade till varandra att detta är frälsningen och de gjorde vad som blivit dem sagt och gick utför att handla.
Bara i det lilla kungadömet Sverige handlade människorna den julen för över 43 miljarder kronor. Och i sin sandlåda satt den bortglömde nye Frälsaren och byggde sandslott av sanden allt runnit ut i"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0